Logo
Het logo van de heemkundekring bestaat uit een beeldmerk en een woordmerk.
Beeldmerk
Het beeldmerk van de vereniging werd in 1992 ontworpen door Frans Deelen uit Nispen. Het symboliseert een hand met
daarop een doorzichtige bol. Deze bol staat voor het begrip "heerlijkheid" (men zou het kunnen vergelijken met een rijksappel).
Tevens is de bol een soort "glazen bol" waarin naar het verleden, heden en toekomst van Nispen wordt gekeken. Het logo was
een ontwerp in zwart. Het beeldmerk alleen, of in combinatie met het woordmerk, wordt gebruikt op de manier zoals hieronder
aangegeven. Zonder toevoegingen van extra lijnen en andere vormen.
Woordmerk
Het beeldmerk kan in combinatie gebruikt worden het woordmerk. Dat bestaat uit de volledige vermelding van de naam van de
kring door middel van onderstaande letters zoals hieronder afgebeeld. Het woordmerk wordt enkel gebruikt in combinatie met
het beeldmerk. De onderstreping die op het briefpapier van de heemkundekring staat vermeld hoort niet bij de vormgeving van
het logo en het woordmerk en moet dus weggelaten worden.
Het lettertype dat voor de naamsweergave van de vereniging wordt gebruikt is Americana BT puntgrootte 24.
Kleur
Toen in 1993 voor de eerste keer een jaarboek werd uitgegeven moest er nagedacht worden over de kleur van een kaft en de
opdruk. Het werd een crèmekleurige omslag met olijfgroene opdruk. Een jaar later werd expositiemateriaal in deze kleuren
vervaardigd en zo ontstond toevalligerwijs deze huisstijl. De gekozen kleuren hebben dus geen specifieke betekenis. Bij gebruik
van kleuren voor het beeldmerk en het woordmerk gelden de volgende voorschriften:
Voor drukwerk
● Beeldmerk en woordmerk PMS-kleur 385 (olijfgroen)
● Voor de steunkleur PMS-kleur 7499 (cremekleur)
Voor digitaal gebruik
● Beeldmerk en woordmerk codes R128, G128 en B0 (olijfgroen)
● Voor de steunkleur codes R255, G247 en B198 (cremekleur)
Uitgangspunt kleurgebruik
Gebruik voor het beeld- en woordmerk steeds dezelfde kleur. Dus niet het beeldmerk in zwart en het woordmerk in olijfgroen of
net andersom of in twee andere kleuren.
Afwijkend kleurgebruik
Soms kan er voor gekozen worden om het logo in afwijkende kleur weer te geven. En er kan ook voor gekozen worden om de
steunkleur afwijkend weer te geven. Bijvoorbeeld bij speciale publicaties zoals ook in het verleden is gebeurd waarbij de
gebruikelijke steunkleur werd gehanteerd maar het logo in een andere kleur werd weergegeven óf dat het logo in zwart of in wit
(dus als negatief) op een afwijkende kleur werd geplaatst.
Typografie
● Correspondentie met externen, alsook zoveel mogelijk intern, wordt als lettertype Arial gebruikt met puntgrootte 11.
● Dit geldt niet speciale publicaties zoals het jaarboek en eenmalige uitgaven.
● Voor bepaalde publicaties, wanneer het geen correspondentie of verslagen e.d. betreft, kan beperkt gebruik worden gemaakt
van het lettertype Americana BT, 11 pt.