RSS Nieuws Heemkundekring Nispen
Home Actueel Vereniging Nispen Collecties Producten Fotoalbum Links Home

zoeken   sitemap   colofon   contact   extranet

sociale media

Geslaagde excursie kring naar het Scheldeland
Op zondag 14 juni vond de jaarlijkse grote dagexcursie van onze heemkundekring plaats. Met 31 mensen vertrokken we ’s ochtends vroeg richting het Scheldeland. Vlak voor het vertrek was het begonnen met regenen en in tegenstelling tot wat gehoopt en voorspeld was, werden de buien alleen maar heviger naarmate we de bestemming naderden.
De heenreis verliep vlot, zodat we ruim op tijd bij ’t Sas in het dorpje Weert arriveerden. Hier maakten we kennis met onze gids Luc de Wachter die ons de rest van de dag zou begeleiden. Vanaf Weert reden we naar de aanlegsteiger in Steendorp om in te schepen voor een vaartocht over de Schelde. Onze gids vertelde boeiend over al hetgeen er links en rechts te zien was zodat de twee uur omvlogen. Nadat de hele groep van boord was, gingen we via een prachtige route naar het dorpje Buijtenland met zijn scheefgezakte huisjes. Via Bornem reden we naar Mariekerke waar we genoten van een goedverzorgde warme maaltijd.
Ondertussen klaarde het weer op, zodat we het middagprogramma konden starten onder een aangenaam zonnetje. Allereerst werd een bezoek gebracht aan het Scheepvaart- en Visserijmuseum in Mariekerke. Dit museum is een particulier initiatief van oud-schippers uit Mariekerke. De rondleiding werd verzorgd door de gepensioneerde scheepstekenaar Armand de Becker die op gepassioneerde en humoristische wijze vertelde over de collecties scheepsmodellen en voorwerpen. Blikvanger van het museum is de replica op schaal 1:10 van het VOC-schip Prins Willem. Van de vier vrienden die dit project begonnen, is alleen De Becker nog in leven om het werk te voltooien.
Vanuit Mariekerke ging het te voet over de dijk naar Sint-Amands. Onderweg maakten we gebruik van de voetveren over de Schelde. De gids die het pontje had gemist, wachtte de groep op in Sint-Amands. In de geboorteplaats van de dichter Emile Verhaeren bewonderden we het standbeeld en het graf van de dichter. Over smalle maar prachtige weggetjes zetten we koers naar Weert. Onderweg passeerden we de Oude Schelde en het sprookjesachtige kasteel van de graven van Marnix de Sint Aldegonde. Bij ’t Sas namen we afscheid van de gids. Nadat iedereen nog genoten had van een consumptie kon de terugreis naar Nispen worden ingezet.

We kunnen terugkijken op een geslaagde excursie, waarbij alle deelnemers het zeer naar hun zin hebben gehad.

Klik
hier om terug te keren naar het overzicht van de nieuwsberichten.